POS materials
What are we actually creating?
Offer
What do we use?
Materials
Portfolio
Our projects
Trademarketing
Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, jak to się dzieje, że jedne produkty na sklepowych półkach są lepiej widoczne od innych, bardziej zwracają Twoją uwagę i przyciągają zainteresowanie, jeśli poszukujesz odpowiedzi na to, dlaczego i w jakie sposób dane produkty są akurat promowane, ten artykuł wszystko Ci wyjaśni. Lepszą widoczność produktów zapewnia właśnie trademarketing. Z pojęciem tym będzie wiązało się też drugie - a mianowicie merchandising. Czym są dokładnie? Jakie przykłady ich zastosowania można podać i jak wpływają one na zachowania konsumenta? Odpowiedzi poniżej.
Trademarketing - podstawowe założenia
Jak wskazuje definicja podstawowym celem trademarketingu będzie zachęcenie właściciela danego sklepu do tego, by promował konkretny produkt. Działania takie pociągają za sobą same zalety - zarówno dla producenta, jak i dla dystrybutora. Pierwszy w szczególności odnotuje korzyści materialne i wzrost rozpoznawalności marki, drugi z kolei również skorzysta pod względem materialnym i dodatkowo przyciągnie do swojego sklepu nowych klientów, którzy będą wielbicielami produktów wprowadzonej maki.
Trademarketing ma więc zachęcić dystrybutora nie tylko do sprzedawania produktu, lecz także polecania go. Najistotniejsze w tych działaniach jest to, że obydwie strony czerpią z nich korzyści.
Jakie jeszcze zalety ma trademarketing?
Odpowiednio przygotowany plan promocji wpłynie na to, że z produktem zapozna się większa liczba odbiorców. Tym samym wzrośnie również świadomość konsumenta na temat danej marki, produktu, a ich rozpoznawalność stanie się o wiele większa. Wymierną korzyścią jest oczywiście większa sprzedaż, wzrost zysku danego producenta. Co więcej, umiejętnie przeprowadzony trademarketing pozwoli też umocnić na rynku pozycję marki, a nawet stać się jej liderem w obrębie konkretnej branży.
Trademarketing - co służy do jego przeprowadzenia?
Jest wiele narzędzi, dzięki którym można przeprowadzić skuteczny trademarketing. Podstawą jest obecność produktu w materiałach promocyjnych, przede wszystkim w gazetkach danej sieci sklepów. Aby jednak działania zakończyły się sukcesem, należy dobrze śledzić tematykę danego wydania gazetki, by produkt nie był umieszczony z takimi, do których po prostu nie pasuje.
Jednak w trademarketingu wykorzystuje się też inne narzędzia, a do najpopularniejszych należą:
- stojaki reklamowe,
- ulotki o danym produkcie,
- materiały reklamowe wspierające sprzedaż produktów, czyli materiały POS.
W trademarketingu szczególne znaczenie ma ostatnie z wymienionych narzędzi. Aby marka i produkt pozytywnie zapadły w pamięć klientom, warto pomyśleć między innymi nad takimi materiałami POS - jak displaye, standy reklamowe, a także materiały na półkę, jak chociażby wobblery i shelfstoppery reklamowe. Należą do nich też ekspozytory naladowe, dzięki którym może podjąć decyzję o zakupie, nawet będąc przy kasie.
Wzrost sprzedaży a merchandising
Oprócz działań służących polecaniu i promowaniu produktów równie istotne są te, których głównym celem jest zachęcenie klienta do wykonania odpowiedniego zakupu. Szereg czynności, które mają wpłynąć na zachowania i decyzje konsumenta to właśnie merchandising. Głównym celem takich działań jest oczywiście wzrost sprzedaży. Jednak są jeszcze inne, a mianowicie: wydłużenie czasu pobytu klienta w sklepie, zwrócenie jego uwagi na produkty inne niż tylko te, których potrzebuje, a także poprawa wizerunku sklepu.
Merchandising - zasady
Podstawą w merchandisingu jest odpowiednie ułożenie produktów na półkach. Jak się okazuje, to, jak towar jest ułożony, w znaczący sposób przekłada się na decyzje zakupowe klienta. Wśród głównych wyróżnia się zasadę:
- lewego oka - lepsze produkty lokowane są po lewej stronie półki,
- prawej ręki - konsument najpierw zwraca uwagę na towar po prawej stronie alejki; w szczególności po jej środku.
Merchandising to również zasady, według których najdrobniejsze produkty, takie jak papierosy, zapałki, gumy do żucia, umieszcza się dopiero przy kasie. W podjęciu odpowiedniej decyzji zakupowej pomoże również muzyka, a nawet unoszący się zapach. Takie pobudzenie wszystkich zmysłów klienta jest bardzo istotne. Ważne jest też to, by wystrzegać się chaosu - produkty powinny być posegregowane według grup. Ceny natomiast powinny być zawsze aktualizowane. Merchandising obejmuje również zasady, według których towar najdroższy i taki, na którego sprzedaży zależy właścicielowi sklepu, znajdował się na środkowej półce lub na wyższej, nigdy zaś na tej najniższej.
Merchandising - na co jeszcze zwrócić uwagę?
Pomocne w działaniach obejmujących merchandising są chociażby ekspozytory, na których umieszczony jest towar znanych marek. Zaufanie do marki sprawia, że klient bez żadnego wahania sięgnie po wyznaczony produkt. W marketach bardzo często korzysta się też z promocji - stoiska takie ustawiane są zazwyczaj w szerokich alejkach, a produkty mają widocznie oznaczone ceny. Towar taki sprzedaje się zawsze bez większego trudu.
Merchandising to zasady, które zwracają również uwagę na ilość produktów sklepie - jeśli towaru na półce jest mało, powinien on być przesunięty do samej krawędzi półki, by w ten sposób wizualnie zatuszować braki. Ważne jest także stosowanie różnego rodzaju zawieszek, których zadaniem będzie informowanie konsumenta między innymi o rabatach czy przecenach.
Trademarketing i merchandising - strategie wróżące sukces
Połączenie działań związanych z trade marketingiem i merchandisingiem jest gwarancją tego, że sprzedaż produktów wzrośnie, a klient będzie chętniej przebywał w danym sklepie. Proste narzędzia i sposoby pozwolą zwiększyć zyski i zwiększyć rozpoznawalność zarówno producentów towarów, jak i samych dystrybutorów. Strategie te powinny być a stałe wykorzystywane przez marki i sklepy - przynoszą same zalety, oddziałują w subtelny sposób na konsumentów, nie będąc jednocześnie nachalnymi. Warto pamiętać, że połączenie wszystkich czynników wpłynie na to, że klient wejdzie do sklepu, zwraca uwagę na konkretne produkty, dokona zakupu i… po niedługim czasie wróci do tego samego sklepu.
Our philosophy
How do we work
In CorPOS we take care of everything. We will help you come up with an idea, then create a project and deal with its implementation.
We understand how important it is to keep deadlines, so before we start work, we will set a realistic date for the service. We act quickly, but most of all accurately.
Each project responds to the client's different needs and must bring out the unique values of the product. During the implementation, we remain in constant contact. It allows you to have influence and control over the entire creative process.
Clients opinions
References
"We recommend CORPOS as a professional consultant in the field of POSM materials with a high level of commitment and an individual approach to customer needs."
Inna Pospiech
Edgewell Personal Care Poland sp. z o.o.
„CorPOS will satisfy you in terms of quality, price and timing”
Ahmed Hadi
TSI Consumer Goods GmbH
“Cooperation with CorPOS is pure pleasure. Reliable and professional approach to each topic, thoughtful proposals of individual solutions tailored to the client's needs and timely implementation. A partner worth recommending. "
Marta Maruniewicz
Monini Polska Sp. z o.o.
About us
Who we are?
CorPOS has a fresh look at the world of Point of Sales materials. Thanks to market analysis, understanding trends and remarkable solutions, we have gained the trust of customers from all over Europe.
Our almost 20 years of experience made us adjust to even the most unusual projects. Deadlines that we set and the limit of your budget is our priority.